Veel gestelde vragen over fysiotherapie

18-01-2025
Leestijd 3 minuten
Als fysiotherapeut begrijp ik dat je als cliënt vragen kunt hebben voordat je een afspraak maakt. Onze telefonisten zijn opgeleid om veel van deze veelvoorkomende vragen te beantwoorden. Toch zijn er cliënten die hun vragen, bijvoorbeeld over vergoedingen, liever aan de behandelend therapeut stellen. Het is belangrijk om te weten dat wij als zorgverleners de regels rondom vergoedingen niet bepalen; ook wij hebben te maken met de regelgeving van de overheid en zorgverzekeraars.
In dit artikel beantwoord ik een aantal veelgestelde vragen voor je.
1. Wordt fysiotherapie uit de basisverzekering vergoed?
Behandelingen fysiotherapie kunnen uit de basisverzekering vergoed worden als er sprake is van een indicatie die op de chronische lijst staat. Denk bijvoorbeeld aan een nieuwe knie of heup, Parkinson, COPD, artrose aan de knie of heup, of ernstige reuma. Let op: de verzekering stelt hier specifieke voorwaarden aan, zoals het hebben van een verwijzing of een gespecialiseerde behandeling (bijvoorbeeld bij Parkinson of reuma).
2. Waarom moet ik een aantal behandelingen zelf betalen?
Dit kan verschillende redenen hebben:
- Afhankelijk van de indicatie wordt fysiotherapie uit de basisverzekering vaak pas vergoed vanaf de 21e behandeling. Heb je een aanvullende verzekering van bijvoorbeeld 6 of 12 behandelingen, dan ontvang je een nota voor de overige behandelingen totdat de basisverzekering de kosten overneemt.
- Een andere veelvoorkomende reden is dat je geen aanvullende verzekering hebt of dat je het maximum aantal behandelingen uit je aanvullende verzekering hebt bereikt.
3. Waarom krijg ik een nota wanneer ik niet heb afgemeld?
Als fysiotherapeuten en coaches plannen wij tijd in onze agenda speciaal voor jouw behandeling. Wanneer je niet op tijd afzegt of niet op je afspraak verschijnt, ontvang je een nota voor een niet nagekomen afspraak. Deze kosten kun je niet indienen bij je zorgverzekering en moet je zelf betalen.
Wil je dit voorkomen? Zorg er dan voor dat je op tijd bent voor je afspraak, zodat de behandeling doorgang kan vinden.
4. Jullie kunnen ook zooltjes aanmeten. Wordt dit vergoed?
Wij zijn opgeleid om zooltjes aan te meten. Het consult betreft een fysiotherapeutisch consult en de zooltjes worden gemaakt door een orthopedisch schoenmaker. De vergoeding is afhankelijk van je aanvullende verzekering. Wij raden aan om dit vooraf bij je verzekeraar te checken.
Let op: wij zijn fysiotherapeuten met een scholing hiervoor, wij zijn geen podotherapeuten, maar werken wel samen met podotherapeuten.
5. Worden de leefstijlcoachingsessies door de zorgverzekeraar vergoed?
Binnen onze praktijk bieden wij geen GLI (Gecombineerde Leefstijlinterventie) aan. Dit betekent dat je een nota ontvangt voor de leefstijlcoachingsessies.
6. Waarom krijg ik een telefoniste aan de lijn als ik bel?
Om ons tijdens de behandeling volledig te kunnen focussen op de cliënt die op dat moment behandeld wordt, wordt de telefoon beantwoord door onze secretaresse. Steeds vaker merken we dat cliënten via WhatsApp bellen. Dit nemen wij niet op, omdat we ons willen concentreren op de behandeling. We vragen je vriendelijk om te bellen via de officiële telefoonlijn.
Als de secretaresse je vraag niet kan beantwoorden, word je teruggebeld door de therapeut. Hiervoor zijn er specifieke momenten in de agenda gereserveerd. Ben je op dat moment niet bereikbaar, dan word je op een ander moment teruggebeld. Herhaaldelijk terugbellen heeft geen zin.
Staat je vraag er niet tussen?
Neem gerust contact met ons op! Let op: WhatsApp-bellen is niet handig, aangezien wij tijdens het behandelen geen oproepen via WhatsApp beantwoorden. Bel via de officiële telefoonlijn, zodat onze secretaresse je vraag zo goed mogelijk kan beantwoorden. Uiteraard kun je ook een e-mail sturen. We proberen je vraag zo snel mogelijk te beantwoorden.