Reflectie moment
17-10-2024
Leestijd 3 minuten
Soms zijn er momenten dat wij als fysiotherapeuten even verbaasd zijn. Verbaasd omdat wij iets horen waardoor wij denken; hoe, waarom, waar? Deze vraag is natuurlijk altijd goed om te stellen. Hoe dan is een vraag die leidt tot verdieping in de materie. Hoe zit dit, waarom is dit zo? Waar komt dit vandaan? Is dit logisch? Is deze informatie betrouwbaar? Dit zijn vragen die wij stellen als wij iets nieuws leren, maar soms ook in een behandelproces. Kunnen er vragen ontstaan te denken aan wat is hier de best passende behandelstrategie en waarom?
Voorbeeld
Er kwam een cliënte met een dubbele hernia op mijn spreekuur. Deze vrouw kwam met de hulpvraag. Ik wil graag massage om mijn klachten van de hernia op te lossen. Als fysiotherapeut zijn er dan een aantal vragen die wij gaan stellen om te begrijpen waar komen deze ideeën vandaan? Een behandelproces begint met elkaar te begrijpen. Als we elkaar niet kunnen begrijpen wordt het moeilijker om de klacht te helpen op te lossen.
Soms hebben cliënten bepaalde ideeën hoe dingen zitten in het menselijk lichaam. Dit kan doordat je iets niet geleerd hebt of door culturele invloeden. Het is voor ons als zorgverleners belangrijk om te weten welke beeld je zelf hebt van de klachten, oplossingen. Dit omdat het soms helpend kan zijn om meer voorlichting te geven.
Deze cliënt had het idee dat doormiddel van massage de hernia’s zullen gaan verdwijnen. Massage heeft in het verleden bij haar goed geholpen. Mw. was na massage een aantal maanden klachten vrij. Massage kan verschillende effecten hebben: tijdelijke pijnlichting, het stimuleren van de lokale doorbloeding. Dit wordt in verband gebracht met het creëren van herstel bevorderende factoren. Echter is het niet zo dat massage de hernia laat verdwijnen, dat hierdoor de klachten van de hernia blijvend weggaan. Hiermee is dus de vraag of de bedachte oplossing van deze cliënt de juiste oplossing is voor haar klacht. Maar wat kan dan een betere oplossing zijn? Of is er een combinatie van oplossingsstrategieën geïndiceerd bij deze cliënt? Kortom hoe kunnen wij voor deze cliënt een oplossing op maat bieden waardoor ze zelf haar klachten kan reduceren.
Om hier antwoord op te geven wil ik jullie eerst meenemen in een stukje kennis wat er in de wetenschappelijk evidentie staat beschreven. Bewegen, oefentherapie staat in de verschillende richtlijnen en wetenschappelijk studies geadviseerd. Bewegen, trainen van de juiste spieren kan bijdragen aan het creëren van meer ‘stabiliteit’ waardoor er ‘efficiënter’ wordt bewogen. Door eerst de spieren direct rond het gewricht te gaan trainen, creëren we meer stabiliteit rond de wervelkolom. Wanneer deze voorwaarden zijn gecreëerd kunnen we de grotere spiergroepen er omheen gaan trainen. Zodat we vandaaruit kunnen trainen naar functie verbetering.
Het niveau van trainen waar vanuit gestart wordt is per client met rugklachten anders. Dit wordt natuurlijk individueel bekeken.
Door dit geleidelijk op te bouwen kan er gewerkt worden aan een duurzaam resultaat. In de trajecten die wij binnen de praktijk aanbieden is er ook veel aandacht voor de toekomst. Hoe kan je in de toekomst dit soort klachten voorkomen. Sporten kan hier een belangrijke bijdragen in zijn. Uiteraard ook gezonde voeding, juiste werkhouding enzovoorts.
Terug naar het verhaal van de cliënt. Mw. heeft geen ervaring met sporten. Training en oefeningen doen zijn voor haar volledig nieuw. Kijkend naar de context van de cliënt is haar verwachting massage om van de pijnklachten af te komen. Een hele logische verwachting, alleen is dit wellicht niet de juiste behandelstrategie. Dit maakt dat we in het bepalen van de behandelstrategie en het stukje samen beslissen met elkaar in gesprek zijn gegaan om zo een passende strategie te gaan bedenken.
Kortom de vragen die je gebruikt tijdens het leren (waarom, hoe zit dit? enzovoorts) gebruiken wij ook om te kunnen begrijpen waarom doet iemand wat hij of zij doet, waarom maakt iemand welke keuze? Soms zijn dingen niet wat ze op het eerst oog lijken. Het mogelijk om van en met elkaar te leren.